Scherpe prijzen voor vlaggen
15 jaar garantie op de vlaggenmasten
Eigen plaatsings en servicedienst

Plaatsingsmethodes

Bij Holland Vlaggen geloven wij dat plaatsing vakwerk is! Het is belangrijk dat uw vlaggenmast op een goede manier geplaatst wordt, want op die manier heeft u er lang plezier van. Op deze pagina informeren wij u over de beschikbare plaatsingsmethodes. Per methode wordt gedetailleerd uitgelegd hoe de methode werkt, hoe deze eruit ziet en welke voor- en nadelen eraan verbonden zijn.

Grondbuis

De grondbuis wordt vaak gebruikt voor onze aluminium cilindrische vlaggenmast en voor de tijdelijke plaatsing van vlaggenmasten. Het principe van deze plaatsing is simpel. Met behulp van een grondboor wordt een gat van 100 cm geboord. Daarin wordt eerst de grondbuis geplaatst en vervolgens de vlaggenmast.Permanente plaatsing komt bij Holland Vlaggen alleen voor bij de budgetmasten. Ook dan wordt er met de grondboor een gat van een meter in de grond geboord. Daarna wordt het gat bovenin volgestort met beton.

Het voordeel van de grondbuis is de lage prijs en de relatief snelle plaatsing. U kunt verzekerd zijn dat de vlaggenmast ook op de lange termijn stabiel blijft staan wanneer de mast is verstevigd met beton. Eén van de nadelen van de grondbuis is het kantelen van de vlaggenmast voor het onderhoud. Vaak zit de vlaggenmast vast in de grondbuis en is niet meer los te krijgen.  Holland Vlaggen levert hiervoor speciale grondbuizen van polyetheen zodat de mast niet vast gaat zitten. Andere nadelen zijn het niet kunnen bijstellen van de grondbuis zodat de vlaggenmast exact verticaal staat. Daarnaast is de vlaggenmast minder goed tegen diefstal beveiligd.

Oversteekkoker

Voor de oversteekkoker geldt hetzelfde als voor de grondbuis. Een belangrijk verschil is dat de vlaggenmast minder snel vast gaat zitten aan de oversteekkoker. Holland Vlaggen levert geen vlaggenmasten met oversteekkokers omdat de vraag van opdrachtgevers nagenoeg is weggevallen en omdat het prijsverschil met bijvoorbeeld kantelankers nihil is.

Mastbok

De mastbok zal bij veel mensen bekend zijn. Het is een uitstekende en gebruiksvriendelijke oplossing voor het kantelen van vlaggenmasten. Er zijn mensen die vinden dat vlaggenmasten in een mastblok horen te staan: de mastblok roept een nostalgisch gevoel op.

De mastbok wordt gemaakt van hout (grenen) of thermisch verzinkt staal. De houten uitvoering wordt niet meer door Holland Vlaggen geleverd omdat duurzaamheid en jaarlijks onderhoud voor onze opdrachtgevers een bezwaar zijn. De thermisch verzinkte uitvoering kan in iedere andere gewenste kleur worden geleverd. De afmeting is veelal 100 cm ondergronds en 100 cm bovengronds. Veel gehanteerde mastdiameters zijn 100 mm en 120 mm. Plaatsing van de mastbok gebeurt in beton. Daartoe wordt een gat in de grond gegraven en nadat de mastbok in het gat is rechtgezet, volgestort met beton.

Voordelen van de mastbok zijn de eenvoudige plaatsing, de degelijke uitstraling en het gebruiksgemak. Nadelen van de mastbok zijn de iets hogere prijs, duurzaamheid (indien houten mastbok) en een lichte verzwakking van de vlaggenmast ter hoogte van het scharnierpunt. Holland Vlaggen adviseert daarom om de thermisch verzinkte mastbok te nemen in combinatie met een aluminium vlaggenmast.

Kantelanker

Van alle plaatsingsmethodes wordt het kantelanker het meest toegepast bij vlaggenmasten. Het kantelanker is gebruiksvriendelijk en biedt de mogelijkheid om de vlaggenmast exact verticaal af te stellen met behulp van de drie stelmoeren. Het kantelen vindt plaats via het scharnierpunt. Hierdoor kan één persoon de vlaggenmast omlaag halen.

Het kantelanker is gemaakt van thermisch verzinkt staal en bestaat uit de volgende onderdelen:

  • een inlijmanker waarop een buis is gelast die in de vlaggenmast wordt ingelijmd
  • een kantelplaat die om de drie draadeinden van het grondanker is gemonteerd en met behulp van het scharnierpunt is verbonden aan het inlijmanker van de vlaggenmast
  • een grondanker, bestaande uit drie draadeinden die zijn vastgezet in een fundatie van beton (40x40x80 cm)

Voordelen van het kantelanker zijn het gebruiksgemak, de afstelmogelijkheden van de vlaggenmast, de minimale zichtbaarheid van de constructie en de lage prijs in vergelijking met alternatieven. Nadelen zijn de soms gecompliceerde aanleg van de fundatie met draadeinden en de beperkte kantelrichting met omliggende obstakels.

Contact

Wilt u advies over welke plaatsingsmethode het meest geschikt is? Of wilt u meer informatie? U kunt altijd bij ons terecht! Neem contact op via de website of bel naar 0513 - 62 68 26.

 

HollandVlaggen - uw specialist op het gebied van vlaggenmasten en vlaggen
Disclaimer | Privacy policy | Algemene voorwaarden | Bedenktijd & Heroepingsrecht | Retouren | Levertijden | Plaatsingsvoorwaarden vlaggenmasten | Garantie & klachten